۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۴:۰۵

همزمان با آیین کهن پنجاه به‌در؛ جشنواره غذاهای سنتی قزوین در دولتخانه صفوی برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین گفت: همزمان با ۱۹ اردیبهشت‌ماه و به مناسبت پاسداشت آیین کهن پنجاه‌به‌در، جشنواره غذاهای سنتی، پیش‌غذا و نوشیدنی‌های قزوین در دولتخانه صفوی برگزار خواهد شد.

علیرضا خزائلی روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ با اعلام این خبر و با اشاره به برگزاری رویدادهای پیش بینی شده برای گرامیداشت آیین کهن پنجاه به‌در گفت: امسال نیز در کنار برگزاری آیین کهن و آداب و رسوم سنتی رایج و هرساله پنجاه به‌در که در مصلای قدیمی قزوین واقع در باغات سنتی شهر برگزار می‌شود رویدادهای دیگری به مناسبت گرامیداشت این آیین نیز پیش‌بینی شده‌است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اشاره به برگزاری جشنواره غذاهای سنتی قزوین همزمان با روز ۱۹ اردیبهشت افزود: این جشنواره با همراهی اتحادیه چلوکبابی‌ها، تالارهای پذیرایی و رسته‌های وابسته و شهرداری قزوین با حضور ۲۵ شرکت‌کننده از سراسر استان در حیاط عالی‌قاپو واقع در مجموعه دولتخانه صفوی قزوین برگزار می‌شود که در کنار آن برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی و هنری  نیز برای بازدیدکنندگان اجرا خواهد شد.

خزائلی ادامه داد: همچنین در مصلای قدیم شهر قزوین و مکان سنتی برگزاری آیین پنجاه به‌در(پارک مادر و کودک)، استیج برنامه‌های شاد همراه با غرفه‌های متنوع اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ارائه محصولات صنایع‌دستی نیز با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری، اداره‌کل ورزش و جوانان، حوزه هنری، کانون پرورش فکری و صدا و سیمای مرکز قزوین برای مردم و گرامیداشت این سنت دیرینه تدارک دیده شده‌است.

او یادآور شد: همچنین همزمان با ۱۹ اردیبهشت،  مجموعه گردشگری تالار شهر نیز با اجرای ویژه‌برنامه جشنواره گل محمدی و آیین گلاب‌گیری میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین همچنین به افتتاح دومین جشنواره روستایی و عشایری استان به مناسبت آیین کهن پنجاه به‌در افزود: این جشنواره و نمایشگاه همراه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و بازی‌های بومی و محلی استان به همت دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و مشارکت تعدادی از دستگا های ذیربط  برگزار می‌شود .

خزائلی ادامه داد: در آیین افتتاح این جشنواره شماری از سفرای کشورهای خارجی اعم از فیلیپین، نیکاراگوئه، نیوزلند و کره جنوبی به منظور شناسایی و معرفی آداب و رسوم فرهنگی و آیین‌های اجتماعی روستاییان و عشایر استان و نیز آیین سنتی طلب باران مردم قزوین حضور دارند و بازدید از تعدادی بناهای تاریخی شهر قزوین و سفر به منطقه الموت و بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این منطقه نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای سفر دوروزه سفرا پیش‌بینی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین خاطرنشان کرد: آیین کهن پنجاه به در از رسوم کهن و ثبت ملی شده شده قزوین است که امیدواریم با توجه به اصالت تاریخی، فرهنگی و معنوی این آیین  که با مذهب و اعتقادات مردم این دیار پیوند دارد، بتوانیم آن را بیش‌ از ‌پیش معرفی کرده و به‌شایستگی حفظ کنیم.

 

 



Skip to content