حوزه حمایت از تولید

  • استاندارد سازی رشته های صنایع دستی:

استانداردسازی رشته های صنایع دستی،  بهبود کیفیت محصولات صنایع دستی اصیل و اثبات هویت ایرانی که مهمترین عامل در توسعه بازارهای داخلی و دستیابی به افزایش صادرات است.

تدوین استاندارد در حوزه های مختلف در کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان سازمان، صاحب نظران مراکز و مؤسسات علمی، پژوهشی، تولیدی و اقتصادی آگاه و مرتبط انجام می شود وکوششی همگام با مصالح ملی و با توجه به شرایط تولیدی، فناوری و تجاری است.  پیش‌نویس استانداردهای ملی ایران برای نظرخواهی به مراجع ذی نفع و اعضای کمیسیون های فنی مربوط ارسال می­شود و پس از دریافت نظرها و پیشنهادها در کمیتۀ ملی مرتبط با آن رشته طرح و در صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی (رسمی) ایران چاپ و منتشر می شود.

  • ساماندهی و درجه‌بندی واحدهای تولیدی

ساماندهی و درجه بندی کارگاه‌ها و کیفیت محصولات از طریق بازرسی فنی با در نظر گرفتن موارد زیر اجرا می‌شود:

– بررسی اعتبارات ملی و بین المللی تولید کننده

– بررسی کارگاه از نظر استانداردهای: نور، ارگونومی، بهداشت و ایمنی کارگاه

– بررسی کیفیت محصول و بسته بندی

– بررسی میزان فروش

– بررسی برند تجاری

  • توسعه کارگاه های هنرهای سنتی روستایی

اهداف و سیاست‌های این طرح به منظور حفظ و احیاء هنرهای بومی و سنتی، حمایت از تولید داخلی و توسعه گردشگری روستایی به شرح زیر اجرا می شود:

-توسعه کمی و کیفی کارگاه‌های تولید صنایع دستی روستایی

-ساماندهی منظری و خدماتی روستاهای هدف گردشگری

-بازآموزی نیروی انسانی ماهر و کارآمد

-بهبود وضعیت کارگاه‌های تولیدی روستاها

-اصلاح ساختار فرآیند تولید محصولات

-تکمیل زنجیره تامین (تولید و توزیع) محصولات

-افزایش میانگین اقامت گردشگران و سطح هزینه کرد آنان

-تنوع بخشی به فعالیت‌های گردشگری و ایجاد جذابیت‌های تازه

-ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه کیفی محصولات صنایع دستی روستایی به منظور افزایش تولید ملی و ارزآوری

– توانمندسازی تعاونی‌های تولیدی ـ توزیعی صنایع دستی

-تجهیز و نوسازی ابزار و تجهیزات تولید صنایع دستی روستایی با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان

-افزایش صادرات نفتی، ارتقاء تولید ناخالص ملی، افزایش درآمد ملی

-ایجاد تعامل بین دستگاه‎های ذیربط مانند بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و… ، مشارکت جوامع محلی و ایجاد انگیزه برای جوانان و بانوان در امر توسعه تولید ملی

  • خانه هاي صنايع دستي

خانه صنایع دستی به خانه­هایی اطلاق می­گردد که با هدف حمایت از تولیدات و تولیدکنندگان صنایع دستی و به منظور ارائه خدمات تخصصی در جهت تولید و ارتقاء وضعیت صنایع دستی ایجاد می­شود. این واحدها شامل واحدهای کارگاهی، آموزشی، فروش تولیدات صنایع دستی (بویژه تولیدات خاص منطقه­ای)، مشاوره­ای(خدمات رسانی به تولیدکنندگان و بازرگانان و همچنین ایجاد فضای لازم جهت تبادل نظر هنرمندان و تولیدکنندگان) نمایشگاهی در حوزه صنایع دستی هستند. بطور کلی خانه صنایع دستی مستقر در بناهای تاریخی محیط حمایتی مناسبی برای صنعتگران و هنرآموختگان جهت تبدیل ایده­های آنان به محصولات تجاری می­باشد همچنین ایجاد فضای لازم جهت گسترش و رشد واحدهای کوچک صنایع دستی از دیگر اهداف خانه های صنایع دستی است.

  • ایجاد و توسعه مجموعه کارگاه‌های بزرگ

-بازاریابی و فروش به منظور بالا بردن ظرفیت تولید و اشتغال

-بهبود کیفیت محصولات صنایع دستی اصیل و اثبات هویت ایرانی که مهمترین عامل در توسعه بازارهای داخلی و دستیابی به افزایش صادرات است.

-بسته‌بندی شکیل و مقاوم

-نشان تجاری و برند

-سفارش‌پذیری و صادرات

-رقابت‌پذیریی مبتنی بر برونگرایی اقتصاد

-رشد متوازن و با ثبات

-حمایت از تولید در مشاغل خانگی

-ساماندهی و درجه‌بندی واحدهای تولیدی به منظور توسعه اشتغال پایدار

  • کارگاه گردی و فروش مستقیم محصول

نظر به جایگاه برجسته و مهمی که کارگاه به عنوان رکن اصلی در روند تولید صنایع دستی دارد و ارتباط تنگاتنگی که میان مدیریت کارگاه تولیدی با کیفیت محصولات برقرار است و همچنین رابطۀ مستقیم اعتماد مخاطب و خریدار صنایع دستی با رعایت این استانداردها در کارگاه های تولیدی به وجود می آید. توجه به کارگاه گردی و رونق آن به ویژه از دیدگاه گردشگری، می تواند نتایج بسیار درخشانی در عرصۀ تولید رقم زده و کارگاه تولیدی را به بازارها و مراکز توزیع محصولات تولیدی تبدیل نماید. همچنین برگزاری این برنامه بصورت دوره­ای و تخصصی با حضور گردشگران در ایام تعطیلات علاوه بر رونق اقتصادی برای مردم بومی، زمینه توسعه و ترویج رشته­های بومی نیز برای منطقه فراهم می­آید بازدید آن ها می تواند کمک شایانی در رابطه با گسترش مصرف صنایع دستی وکسب درآمد برای تولید کنندگان بنماید.

  • بازرسی و مبارزه با کالای قاچاق

در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سال” اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال ” و به منظور حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان عرصه صنایع دستی و مبارزه با قاچاق کالاهای صنایع دستی ،تیم بازرسی متشکل از کارشناسان اداره کل نظارت و بازرسی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز نمود  مواردی چون نصب اتیکت، نصب مجوز پروانه تولید و کسب و کار در محل فعالیت و دریافت مجوز مباشر فروش برای فروشندگان الزامی است و فروشگاه‌های فروش محصولات صنایع دستی داخلی و خارجی ملزم به ارائه فاکتور خرید محصول هستند.

  • فراهم آوردن شرایط اعطای تسهیلات کم بهره به هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی

جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی و هنرمندان صنایع دستی معرفی متقاضیان به صندوق یا بانک عامل از طریق این حوزه انجام می گیرد تا باعث رونق اقتصادی و ایجاد و توسعه فعالیت های اقتصادی تولیدکنندگان گردد.

  • بیمه صنعتگران صنایع دستی

وزارت رفاه و تأمين اجتماعي ،وزارت بازرگاني ،وزارت كار و امور اجتماعي، وزارت تعاون و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري وزيران عضو كميسيون امور اجتماعي و دولت الكترونيك در جلسه مورخ ۲۲/۹/۱۳۸۸ بنا به پيشنهاد وزارتخانه‌هاي رفاه و تأمين اجتماعي و بازرگاني و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت تصويب‌نامه شماره ۱۶۴۰۸۲/ت۳۷۳ ه‍ـ   مورخ ۱۰/۱۰/۱۳۸۶، آيين‌نامه اجرايي قانون بيمه‌هاي اجتماعي قاليبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنايع دستي شناسه‌دار (كددار) ـ مصوب ۱۳۸۸ـ را تصويب نمودند.

Skip to content