۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۲۴

برگزاری نشست‌های تخصصی گرامیداشت هفته محوطه‌ها و بناهای تاریخی در قزوین

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین گفت: همزمان با هفته گرامیداشت محوطه‌ها و بناهای تاریخی هفت نشست تخصصی با موضوع حفاظت و صیانت از بناها، محوطه‌ها و بافت تاریخی در قزوین برگزار شد.

عیلرضا خزائلی روز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ با اشاره به عناوین این نشست‌ها افزود: پنجمین نشست از سلسله نشست‌های قزوین‌نامه با عنوان شب ایوان نادری، اولین نشستی بود که به همین مناسبت و هم‌زمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با حضور اساتید، کارشناسان و علاقمندان به این حوزه با همکاری پایگاه تاریخی شهر قزوین و انجمن ایرانی تاریخی شعبه قزوین برگزار شد که پیشینه تاریخی، وجه تسمیه، جانمایی و ویژگی‌های معماری بنای ایوان نادری مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: همچنین در این ایام دو جلسه شورای فنی میراث‌فرهنگی استان با محوریت بررسی طرح توسعه پیغمبریه و میدان دارالشفاء برگزار شد که به‌دنبال آن اعضای شورا از روند مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه خیابان سپه نیز بازدید کردند.

خزائلی اظهار کرد: نشست چالش‌های مرمت خانه‌های تاریخی و مواجهه با آن نیز از دیگر رویدادهای این هفته بود که با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه‌های میراث‌‎فرهنگی و گردشگری قزوین در خانه تاریخی کسمایی برگزار شد.

او با بیان اینکه این خانه تاریخی برای تغییر کاربری توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی دردست مرمت قرار دارد، ادامه داد: در این نشست توضیحاتی در خصوص چالش‌های مربوط به مرمت ساباط تاریخی در مجاورت بنای دردست ، تعامل با همسایگان در روند مرمت، رعایت اصول مرمتی در روند اجرای پروژه، اشتراکات ملکی در عرصه و اعیانی بنا و… توسط مالک و سرمایه‌گذار و کارشناس ناظر مرمت بنا ارائه شد.

خزائلی با اشاره به دیگر نشست‌های تخصصی برگزار شده طی این هفته افزود: نشست بررسی روند مرمت دولتخانه صفوی، نشست لزوم گمانه‌زنی قبل از انجام عملیات مرمت و بازسازی بناهای تاریخی  با بررسی نمونه موردی مسجد جامع عتیق و نشست حفاظت از سایت موزه‌های باستانی از دیگر جلساتی بود که با حضور کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی اداره‌کل برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین خاطرنشان کرد: همچنین با برنامه‌ریزی‌های  صورت‌گرفته دو نشست تخصصی با عنوان بررسی دخل و تصرفات جوامع محلی در عرصه‌های ثبت جهانی و بررسی فرونشست‌های دشت قزوین و تاثیرات آن بر سایت‌ها و ابنیه تاریخی شهر قزوین نیز با حضور اساتید و کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی طی هفته جاری برگزار می‌شود.

 

 

 



Skip to content